Wat doet een coach?
In het algemeen ben je als coach een begeleider van het proces naar groei. Dit proces start met het formuleren van een heldere en reële coachvraag. Tijdens het traject houdt de coach de regie door de verwachtingen over wederzijdse commitment, vertrouwelijkheid, duur en plaats van coaching te bespreken en vast te leggen.
Als coach geef je tijdens de sessies wat je ziet, hoort en voelt, ook als dat mogelijk leidt tot weerstand. Dit spiegelen helpt om ineffectief gedrag te herkennen en in kaart te brengen wat dit gedrag triggert. Vervolgens bekijk je samen wat er nodig is om weer balans te ervaren.
Een coach heeft kennis van en ervaring met diverse coachmethodieken en kan deze inzetten om je uit te dagen om op een andere manier naar je eigen gedrag te kijken. Verder zal de coach vooral werken in het hier en nu en daarom vragen om in de praktijk te oefenen met effectiever gedrag en het effect dat dit heeft.
Aan het einde van het traject evalueren beide partijen in hoeverre de gewenste groei heeft plaats gevonden.
Een proactieve coach maakt bewustwording tot een levenswijze en zal zichzelf blijven scholen vanuit een streven naar kwaliteit en professionaliteit.
Mijn expertise
Ik ben opgeleid in- en heb ervaring met diverse methoden en technieken, zoals Voice Dialogue, Neuro Linguistisch Programmeren en provocatief coachen. Hieronder beschrijf ik een tweetal specialisaties waar ik veel gebruik van maak in mijn coaching. Vooral geldt dat ik in het moment bekijk wat er nodig is voor jouw vraagstuk. Ongeacht welke methode, ik ondersteun, spiegel, ontrafel, relativeer en daag uit waar nodig. Dit doe ik op een warme, respectvolle wijze en waar dat kan en past ook met humor!
Coachen op kernemoties
In ons leven lopen we allemaal averij op en vaak al op heel jonge leeftijd. Bijvoorbeeld omdat onze ouders of verzorgers onvoldoende oog hadden voor de behoeften die wij hadden als baby of als peuter. Dat hoeft niet met opzet gebeurd te zijn, vaak gaat dat onbedoeld. Uit die onvervulde behoeften uit onze kindertijd komen kernemoties voort. Veel voorkomende kernemoties zijn ’ik ben niet goed genoeg’, ‘ik ben het niet waard’ en ‘ik mag er niet zijn’. Als kind zoeken we naar manieren, naar overlevingssystemen, om met die kernemoties om te gaan. Weglachen, dominantie inzetten, alles willen beredeneren. Iedereen zoekt zijn eigen manier. Wanneer we als volwassenen getriggerd worden op die kernemotie, vallen we terug op dat zorgvuldig opgebouwde overlevingssysteem. Je kunt je voorstellen dat dit lastig kan zijn in relaties, thuis of op het werk. Als coach kan ik mensen op een veilige manier naar het ontstaan van de kernemotie begeleiden. Door het herbeleven van bepalende momenten komt er lang onderdrukte emotionele lading vrij. Dat creëert ruimte om in het hier en nu te bepalen wat je als volwassene wilt en kunt doen om zelf aan de onvervulde behoefte te voldoen.
Systemisch coachen
We leven allemaal in systemen, waarin we relaties hebben met andere mensen, zoals onze families, werk, verenigingen en onze vriendenkring. Bij deze methode gaat het om het leren in kaart brengen van je systeem.
We hebben bekrachtigende en beperkende patronen, vaak uit loyaliteit, meegenomen uit ons systeem van herkomst. Deze patronen kan je in je huidige leven weer tegen komen binnen nieuwe systemen bijvoorbeeld je relatie of je werk. Vanuit symptomen op het persoonlijk vlak, bijvoorbeeld angsten, doelen niet halen, relatieproblemen, etc., wordt de onderliggende dynamiek oftewel de verstrikkingen tussen mensen in het systeem zichtbaar gemaakt.
Bert Hellinger, de grondlegger voor systemisch werken in Europa ontdekte dat er drie basisprincipes, een soort natuurwetten, werkzaam zijn. Binnen elke relatie en in elk systeem zijn die aanwezig en spelen op onbewust niveau.
• De wet van Verbondenheid: Iedereen heeft recht op een plek in het systeem
• De wet van Ordening: Alle plekken staan in een rangorde ten opzichte van elkaar
• De wet van Balans in geven en nemen: Geven en nemen dienen evenredig in balans te zijn.
Deze wetten laten zich gelden als zich in de relaties binnen een systeem verstoringen voordoen op het gebied van liefde, balans in geven en nemen en rangorde. Als door welke omstandigheden dan ook één van de wetten binnen het systeem uit balans raakt, ontstaan er verstikkingen. Door een gezonde plek voor alle leden te vinden kan het systeem herstellen.
Als coach zijn er verschillende manieren om te werken met de systemische context bijvoorbeeld door het maken van een genogram of door opstellingen.
Een genogram is een werkmethode voor het grafisch inzichtelijk maken van een familiestamboom, waarin je informatie vastlegt over je familieleden en je relaties over ten minste drie generaties.
Bij een opstelling luistert de coach naar de feiten van het verhaal en laat je jouw thema opstellen d.m.v. representanten (mensen, poppetjes of andere items). Vervolgens stelt de coach vragen vanuit de drie systemische wetten. Doordat de opstelling de situatie weergeeft zoals jij dit ervaart en ziet maar dan voor je op tafel, kan je deze nu van een afstand en in een systemische context bekijken. Dit kan leiden tot inzicht en daardoor ontspanning in het systeem.